Apa kabar? - Reisverslag uit Seraya, Indonesië van Marijne Smit - WaarBenJij.nu Apa kabar? - Reisverslag uit Seraya, Indonesië van Marijne Smit - WaarBenJij.nu

Apa kabar?

Door: Marijne

Blijf op de hoogte en volg Marijne

05 Mei 2015 | Indonesië, Seraya

Apa kabar? How are you guys doing? De eerste zinnen waarmee we de lessen in de yayasan beginnen. De eerste lessen deze week worden gedaan door ons allemaal samen. Het is fijn om dit zo te doen, omdat Carina hier dan bij is met haar ervaring en ons zo kan aanvullen waar nodig. We hebben het zo gedaan dat we het eerste uur elke dag de A en B groep hadden (de kleintjes en wat lager niveau) en het tweede uur de C en D groep (de ouderen en hoger niveau). Afgelopen week was een leer- en ervaar week voor ons wat betreft het lesgeven. Maar wat een warm welkom door de kinderen en wat een enthousiasme! Het lesgeven voelt bijna niet als lesgeven, omdat we veel samen doen en iedereen het zo leuk vindt. De tijd ging dan ook elke keer super snel voorbij!

De eerste dag was al typisch Balinees plan-plan; fikse regenbuien waarbij normaal gesproken dan geen kinderen komen opdagen, toch wel veel kinderen komen er dan het terrein op rennen (60!), opeens toch andere groepen moeten lesgeven op andere tijd etc. Kortom, improvisatie! Dit maakte uiteindelijk niet veel uit, ik heb gemerkt dat de kinderen allang blij zijn dat ze vermaakt worden en dat er enthousiaste teachers zijn. Stiekem voel ik toch wel een beetje zenuwen voor de eerste les en zoveel kinderen die je allemaal aankijken. We stellen ons voor door middel van tekeningen van onszelf en de kinderen doen dat vervolgens ook. Groot verschil tussen de twee groepen. Bij AB is echt wel een tolk nodig want deze kids kunnen nog helemaal geen Engels. CD kan al veel meer en zijn echte pubers, al aan de zweetgeur als ze binnenkomen te ruiken en het geplaag en gefrut aan elkaar. De dagen hierna verlopen de lessen erg relaxt en draait het vooral om 'fun'. Het is de bedoeling dat we spelenderwijs de kinderen Engels bij brengen; veel spelletjes, liedjes en tekenen dus! De oudere kinderen focussen zich al wat meer op dialogen, rollenspelen, schrijven en uitspraak. Ik vind het echt leuk dat we ze echt wat kunnen leren en had niet verwacht dat het lesgeven zo snel zo goed en natuurlijk zou gaan. Ik heb steeds meer het gevoel, naarmate de dagen verstrijken, dat ik de kinderen leer kennen en zij ook meer aan ons gewend raken. Mijn naam is nog erg lastig uit te spreken voor ze: ' Marianne', maar dat geeft niet. Ik vind het geweldig dat de kinderen steeds meer toenadering zoeken ('Do you know van Persie?') en we samen ook buiten de lessen het gezellig kunnen hebben. We gaan bijvoorbeeld vaak na het lesgeven even afkoelen in de zee met een aantal en spelen in de golven.

De eerste week in Seraya stond ook in het teken van grijs weer, veel regen en wennen aan de rust. Eerste ochtenden opstaan met de gedachte: 'Wat gaan we hier nou doen met al die vrije tijd?!', maar na het loslaten hiervan redelijk mijn eigen routine ontwikkeld. Klein beetje uitslapen, work-outen, koude koude douche, pancakes, schrijven bij de zee, les voorbereiden etc, heerlijk! De eerste wasjes (jaja, oldskool in een emmer) en de eerste boodschappen zijn alweer gedaan, begin me langzaam maar zeker thuis te voelen hier. Het plan was om in het weekend een uitstapje te maken naar Padangbai (ander kuststadje), maar helaas werd Miriam erg ziek. De welbekende Bali Belly heeft haar getroffen, veel in bed blijven en antibiotica nemen dus! Odyle, Bente, Carina en ik op de scooter naar White Sand Beach in Amlapura, dit keer zonder regenbui! Echt vakantiegvoel al liggende op het strand met een fruit juice. Bente en ik konden het niet laten (want we staan er stiekem al een week om te trappelen) om een snorkelset te huren en op onderwatertocht te gaan. Enorm mooi koraalrif en de eerste vissen zijn dan ook al snel gespot, zelfs een uit Nemo! Bente's onderwatercamera is ook goedgekeurd, want de eerste snorkelselfies (echt really charming uhu) zijn een feit. Na het strand pizza uitgeprobeerd in de stad, niet aan te raden! Het was meer iets van een half bevroren bodem uit de vriezer met ketchup als tomatensaus, plastic champignons en cheddar. Dus, Marijne houdt het voorlopig lekker bij Indonesisch, dit is mij tot nu toe elke keer goed bevallen hier namelijk! Wajan maakt elke middag en avond heerlijke vegetarische maaltijden met tofu, tempeh, groenten, omeletjes en nasi goreng voor mij! Ja, er wordt hier goed voor ons gezorgd en we mogen dan ook zeker niet klagen! Regelmatig hebben we nu dan ook een leuk gesprek met Wajan en Wajan en hun kinderen en leren we hun ook steeds beter kennen, wat ook weer bijdraagt aan het thuisgevoel.

Een week vol nieuwe, mooie ervaringen dus! Dit was het weer voor nu, selamat malam!

  • 05 Mei 2015 - 14:48

    Annette:

    Wat heerlijk weer om te lezen! Ik zou wel even om een hoekje willen kijken ... Ik doe het met de beelden in mijn hoofd ... Jij voor een klas, wie had dat nou gedacht ... Jij spelend in de golven met de kinderen, gelukkige gezichten en misschien al een beetje vriendschap ... Jij snorkelelend op zoek naar Nemo ... Je hebt toch wel een t shirtje aan tegen het verbranden !?! Wat maak je toch een hoop mee in jouw jonge leven, wat zal het je vormen ... Ik weet zeker tot een mooi, sociaal en meevoelend mens. En een wereldburger, ver weg maar toch zo dichtbij. Blijf ons verwennen met je verhalen, blijf stralen zoals ik je zag via Skype, blijf uitdelen van je kennis en je vriendschap. Tot volgende week?!?

  • 06 Mei 2015 - 10:09

    Rosa:

    Heee lieve Marijne! Wat ontzettend leuk om te lezen wat je daar allemaal mee maakt :) en wat schrijf je leuk! Ik hoop dat er nog veel meer van dit soort leuke verhalen komen, ga zo door meissie:)

    Dikke kus!

  • 07 Mei 2015 - 10:51

    Oma Buijck:

    Ongelooflijk dat dit allemaal mogelijk is en dat jij zo jong zoveel dingen kan doen. Ik denk dat je dit nooit meer zal vergeten. Er zijn namelijk ook mindere goden die ook wel zouden willen maar........fijn om af en toe jouw blog te lezen, wie had dat gedacht dat ik dat nog eens zou kunnen. Ik wens je heel veel fijne ervaringen, lekker zwemplezier, zon, lekker eten en kijk goed hoe het klaargemaakt moet worden kun je het in de toekomst voor mij maken. Veel liefs, oma.

  • 10 Mei 2015 - 20:57

    Opa En Oma Versteegh:

    lieve Marijne we zijn blij met je verslag en trots op in zet om het geen wat je daar met veel liefde doet veel liefs opa oma versteegh

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijne

Actief sinds 30 April 2015
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 2964

Voorgaande reizen:

24 April 2015 - 03 Augustus 2015

WINS project in Seraya village, Bali

Landen bezocht: